Persecution جفا
خلاصه ای راجع به قتل عام ارامنه و وضعیت فعلی آنان

خلاصه ای راجع به قتل عام ارامنه و وضعیت فعلی آنان

روز ۲۴ آوریل یادآور قتل عام و از بین رفتن جان نزدیک به یک و نیم میلیون ارمنی در سال ۱۹۱۵ میلادی میباشد. در جنگ جهانی اول و در بحبوحه جنگ امپراطور عثمانی با روسیه سران امپراطوری عثمانی فرمان دستگیری و اعدام صدها تن (بالای ۲۰۰ تن ) از رهبران- روحانیون- اندیشمندان- نویسندگان و سیاستمداران ارمنی را که در قسطنطنیه (استانبول امروزی) زندگی میکردند صادر کردند که در تاریخ ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ صورت گرفت. و این سرآغاز قتل عام ارامنه بود. پس از آن سربازان عثمانی به شهر‌ها و روستا‌های ارمنی‌نشین رفتند و آنها را به این بهانه که در منطقه جنگی قرار دارند و باید به مکان‌های امن منتقل شوند از خانه‌هایشان بیرون کشیدند، آنان صدها هزار ارمنی را که بیشتر شامل زنان، کودکان و مردان سالخورده بودند به مناطق بیابانی شمال عربستان تبعید کردند. اکثر آنها در نتیجه فشارها- گرسنگی و بی آبی به طرزی طاقت فرسا جان باختند. 
امپراطوری عثمانی در مرز فروپاشی بود و بنا بر برخی شواهد گویا تعدادی از سران ترک معقتد بودند ایجاد کشوری نوین در گرو وجود نژادی واحد یعنی نژاد ترک هست و باید اقوام مسیحی و نژادی دیگر را پاکسازی کنند. بعدها این نسل کشی به عنوان نخستین نسل کشی قرن بیستم یاد شده که بیش از یک و نیم میلیون ارمنی و تعدادی از قومهای دیگر نیز در آن جان خود را از دست دادند. تا کنون بیش از ۳۰ کشور و دهها سازمان و مجمع بین المللی وقایع سال ۱۹۱۵ را به عنوان نسل کشی قلمداد کردند. با این حال جمهوری ترکیه از زمان تأسیس تاکنون، علیرغم عدم انکار این کشتارها–مسئولیت این جنایات و اقدام سیستماتیک برای نابودی ارامنه را برعهده نگرفته است.
برای دریافت اطلاعات و شواهد بیشتر در این رابطه تشویقتان میکنم مقاله بسیار مفیدی را که توسط آقای فرد پطروسیان ( روزنامه نگار و محقق مسیحی) نوشته شده مطالعه کنید. 
https://www.radiofarda.com/…/f3-time…/26951445.html
در طول سالها مخصوصا سه دهه گذشته اختلافات و جنگهای خونینی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان سر باز پس گرفتن منطقه قره باغ کوهستانی (واقع در شرق ارمنستان و جنوب غربی جمهوری آذربایجان) که هر چند جزو خاک جمهوری اذربایجان ولی تحت کنترل ارامنه ساکن قره باغ بوده وجود داشته. نهایتا در سال ۲۰۲۰ طی جنگ مجددی آتش بس جنگ به نفع جمهوری آذربایجان تمام شد. . در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز بیش از ۱۲۰ هزار ارمنی به دلیل عدم امنیت و نگرانی برای پاکسازی قومی از منطقه قره باغ کوهستانی خارج شده و به ارمنستان و مناطق دیگر رفتند. تلاش آذربایجان در باز پس گیری مناطق و روستاهای دیگر خود در ارمنستان کماکان ادامه دارد.مردم ارمنستان مردمی رنجدیده هستند و قربانی اتفاقات دردناکی همچون نسل کشی- جنگ- کوچهای اجباری – مرگ عزیزانشان و تروماهای جسمی و روحی وارده از این اتفاقات هستند. 
بیایید با هم متحد شده در این روز خاص برای آرامش و محافظت این مردمان و خانواده هایشان دعا کنیم. و دعا کنیم نجات- رحمت و تسلی خاص خدا نصیب مردمان این مملکت شود. و عدالت خداوند در رابطه با ظلمهایی که ناروا بر مردمان این کشور اعمال شده پیاده شود. (مزمور ۱۰).